“There are nine million bicycles in Beijing”

“There are nine million bicycles in Beijing”* śpiewała Katie Melua wywołując tym samym dyskusję na temat liczby rowerów w stolicy Chińskiej Republiki Ludowej. Pomimo długotrwałych poszukiwań, żadne statystki nie potwierdzają tej, szczęśliwej zdaniem Chińczyków, liczby. Nie bez powodów Chiny nazywane są królestwem rowerów. Organizacje ekologicznych szacują bowiem, że jest ich obecnie ponad 10 milionów w Państwie Środka.

Postanowiłam więc osobiście sprawdzić jak poruszać się w mieście, które zamieszkuje 12 milionów mieszkańców, którzy na co dzień poruszają się z wykorzystaniem około 10 milionów rowerów i blisko 5 milionów samochodów!

Pekin (10)Ścieżki rowerowe bywają tak szerokie jak ulice. Prowadzą wzdłuż największych ulic i pasaży w mieście oraz w pobliżu najważniejszych atrakcji turystycznych. Zwiedzanie Pekinu na dwóch kółkach jest jednak nie lada wyzwaniem jeżeli oczekujemy bezpiecznej podróży. Głowna zasada, która obowiązuje na ulicach to – brak skonkretyzowanych zasad, konieczność używania dzwonka podczas wyprzedzania oraz sprawne manewrowanie pomiędzy innymi rowerzystami i motocyklistami. Warto również pamiętać, że w starciu – rowerzysta vs. samochód – niezależnie od znaków drogowych zawsze „rację ma ten większy”.

PekinRower jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych środków transportu w Chinach, ale z roku na rok ludzie rezygnują z niego i przesiadają się do samochodów zwiększając tym samym, w dramatycznym tempie, zanieczyszczenie powietrza. Nikogo dzisiaj nie dziwi widok rowerzysty z maseczką przeciwpyłową zakrywającą górne drogi oddechowe. Ogromna ilość smogu oraz pyłu daje również wrażenie poruszania się w gęstej mgle, co skutecznie odbiera przyjemność z jazdy. Na ulicach można zaobserwować oryginalne stylizacje i podziwiać innowacyjne rozwiązania kolarskie.

Pekin (12)Pekin ma dość dobrze rozwiniętą komunikację miejską, ale osoby nią podróżujące muszą uzbroić się w cierpliwość. Autobusy są dość tanie, ale pokonanie zaledwie kilku przystanków wiąże się ze stratą sporej ilości czasu. Natomiast kolejki do wagoników metra w godzinach szczytu są tak długie, że skutecznie zniechęcają do korzystania z tego środka transportu.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA*”W Pekinie jest 9 milionów rowerów”

Fot: Ania G/ Joanna Sz / Robert Ch

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s