Pomysły na cztery jednodniowe wycieczki z Madrytu

Madryt stolica i największe miasto Hiszpanii. Jest pięknie położone u podnóża Sierra de Guadarrama nad rzeką Manzanares. Pomimo jego niezwykłego klimatu – spędzenie kilku dni w gwarze dużego miasta może zmęczyć nawet największych fanów miastowego zwiedzania. W samym sercu Madrytu można co prawda odetchnąć w cieniu drzew kilku parków (najbardziej znany – Retiro Park) to jednak warto udać się na krótką wycieczkę poza miasto, aby poczuć klimat średniowiecznych miasteczek i zmęczyć się maszerując po górach.

44-Madryt843-Madryt742-Madryt641-Madryt

Zaledwie godzinę jazdy pociągiem lub autobusem od Madrytu czekają na nas: 2000 metrowe szczyty, świeże, górskie powietrze, pachnące miasto, setki kilometrów szlaków i bujna natura. Polubiłam Madryt, ale chętniej wrócę po to, aby zwiedzać okolice tego miasta.

Poniżej 4 Pomysły na jednodniowe wycieczki  z Madrytu:

El Escorial, czyli pachnące miasto

Gdy Cię ciągnie dalej i wyżej… to taka jest nagroda (lub kara dla niektórych);)

Zamiast obiadu delektowałam się krajobrazami. 30 kilometrów po górach ze wspaniałymi widokami. El Escorial- mój numer 1 widokowy i zmęczeniowy 😉 okolic Madrytu!

Pomimo tego, ze w przewodnikach miasto to słynie z olbrzymiego pałacu, to mi kojarzy się właśnie  z zapachem. Od wyjścia z pociągu towarzyszył mi intensywny zapach drzew iglastych połączony z kwiatami. Coś niesamowitego!

Samo miasto nie jest duże, ale z niewielkiej starówki rozpościera się wspaniały widok na pałac i pobliskie góry. Warto zatrzymać się na kawę i rogala w jednej z kawiarni by popatrzeć na miasto i nabrać się na wchodzenie pod górę.

El Escorial zajmuje  szczególne miejsce na mojej mapie Hiszpanii. Ładne, przyjemne i z pięknymi widokami z górskich szlaków (dość prostych). Niezależnie od tego którą trasę wybierzemy, będziemy mieli piękne widoki na położone poniżej miasto El Escorial. Nabierając wysokości, pałac wygląda jeszcze bardziej majestatycznie.

Bardzo widokowa trasa prowadzi do Pozo de Nieve. Możemy wybrać różne jej konfiguracje i w międzyczasie zdobywać inne szczyty. Wracając, polecam dojść do El Tomillar, a dopiero później odbić do El Escorial.

Jak dojechać:

Pociągiem  „renfe” ze stacji Atoche (słynnej stacji z przepięknym ogrodem botanicznym w środku). Po drodze do El Escorial przejeżdżamy przez regionalny park – Cuenca Alta del Menzanares.

Koszt: Warto kupić bilet od razu w dwie strony dzięki czemu mamy zniżkę i bilet kosztuje 8 euro.

20-El Escorial.NEF21-El Escorial723-El Escorial824-El Escorial325-El Escorial4

Puerta de Novacierrada w pasmie górskim Sierra de Guandarama

Zawsze chciałam to zrobić, ale jakoś mi było nie po drodze z tym pomysłem.

Został mi ostatni, pełen dzień w Madrycie. Wiedziałam, że nie chce spędzić go w całości w mieście. Planów miałam mnóstwo, bo okolice Madrytu są rajem dla piechurów i ludzi lubiących  małe, przytulne miasteczka z wąskimi uliczkami. Nie wiedziałam na co się zdecydować więc pojechałam na dworzec, wybrałam kilka kierunków i uznałam, że ten autobus, który pierwszy przyjedzie – wyznaczy mi kierunek!

Znalazłam się w Puerta de Novacerricia  – przełęczy na wysokości 1900m!

Po 20 kilometrach trekkingu, wycieczkę zakończyłam w Becerril de la Sierra – wiosce nieznanej z przewodników, ale uroczej i klimatycznej. Czasem warto położyć plan na półkę i pozwolić by to chęć przygody wyznaczała trasę naszej wyprawy.

Puerta de Novocierrada oferuje mnóstwo ścieżek z różnym poziomem trudność. To świetne miejsce na trekkingi i wyprawy rowerowe latem i najbardziej popularny ośrodek narciarki w sezonie zimowym

Jak dojechać:

Autobus 691 ze stacji Mancloa (peron 21). Podróż trwa około godziny. Dobra wiadomość jest taka, ze od Villalba droga prowadzi wąskimi ścieżkami do przełęczy. Widoki są gratis!

Koszt: około 6euro w jedną stronę

Kilka praktycznych wskazówek:

Należy dojechać do Puerta de Novocierrada, a później kierować się w dół do miesjcowości Novacierrada gdzie jest niewielki zalew,  następnie do nie turystycznej, małej miejscowości -Becerril de La Sierra. Warto pamiętać! Na szlaku w górach nie ma źródełek do napełniania butelek (a przynajmniej na mojej trasie nie było).

Jest wiele sposobów na pokonanie całej trasy. Najkrótsza ma 13 kilometrów i przewyższenia około 900m. Szczerze polecam! To bardzo przyjemna trasa. Górna cześć szlaku prowadzi w drzewach wiec widok jest delikatnie ograniczony, ale późniejsze widoki wynagradzają 🙂

32-Sierra do Gurdarrama6.NEF35-Sierra do Gurdarrama1136-Sierra do Gurdarrama1034-Sierra do Gurdarrama933-Sierra do Gurdarrama8.NEF31-Sierra do Gurdarrama730-Sierra do Gurdarrama529-Sierra do Gurdarrama327-Sierra do Gurdarrama

Toledo

Położone jest ok. 75 km od Madrytu i jest miejscem numer 1 polecanym w przewodnikach. Urocze miasteczko, z wąskimi uliczkami. Z łatwością znajdziemy tu lokalne przysmaki, klimatyczne kafejki i kawiarnie. Warto udać się na druga stronę rzeki Tajo i ze szczytów na wzgórzu oglądać Toledo.

Jak dojechać:

Autobus z dworca Plaza Eliptica lub pociąg.

Koszt:  12 euro w dwie strony

Rada:

Osoby, które nie lubią chodzić, powinny poszukać schodów ruchomych, które zabiorą je na wzgórze, gdzie znajduje się starówka miasta i jednocześnie najpiękniejsza cześć.

07-Toledo506-Toledo404-Toledo103-Toledo702-Toledo201-Toledo

Segovia

Symbolem miasta jest akwedukt, katedra Dama i twierdza Alcazar. Przy Alcazar rozpościera się wspaniały widok na rzekę Tajo i wzgórza. Klimatyczne miasteczko, ale z dużą ilością turystów dlatego polecam przejść na drugą stronę rzeki, aby cieszyć się samotnością i fantastycznym widokiem na miasto i Alcazar.

Jak dojechać:

Autobus do Segovia La Sepulvedana  ze stacji Mancloa. Podróż trwa około godziny. Pomimo, że w rozkładzie jest informacja, ze autobus odjeżdża co pół godziny to praktycznie cały czas podjeżdżał (zapełniał się po brzegi ludźmi) i odjeżdżał. Plusem autobusu jest zatrzymanie się blisko centrum.

Koszt: 15 euro w dwie strony

12-Segovia515-Segovia917-Segovia1014-Segovia711-Segovia410-Segovia309-Toledo8.NEF08-Segovia2

Skomentuj

